Serengeti Bush Camp

Hej och skål för nytt år! Nyårsafton igår och jag har inte somnat så tidigt sedan 1998. Men det blev ju nytt år ändå och jag var ju så himla trött efter en fullspäckad vår första safaridag. 
Det visade sig dock att vi behövde dendär extra sömnen, för vi blev väckta både en och två gånger under natten. Först någon gång vid 02 av att det är hyenor som skriker här utanför, de springer runt och det låter som de jagar något. Vi sover i tält, kan jag ju tillägga, så alla ljud utifrån hörs ju extra tydligt. Det är ett stort tält, med dubbelsäng och egen toalett och dusch. Men ändå. 
Jag blev så fruktansvärt rädd, tror jag drömde något samtidigt och det förstärkte liksom hela effekten. Slängde mig efter Noah och skrek säkert rakt ut. Tog ett tag innan jag kunde lugna ner mig. 
Vi hade beställt varmdusch till 06:30, för det måste massajerna fixa manuellt, så när vi blev väckta av att någon knackade och upprepade "hello?".. "hello?", Så trodde vi att det var dem. Noah gick upp och öppnade, men insåg att klockan bara var 03:30?? Han som knackade på propsade på att vi skulle med och flyga luftballong, på en mycket knacklig engelska. Nä, vi ska inte med någon ballong, förklarade vi alldeles yrvakna. Tog säkert 10 minuter innan han gav sig. "Har vår guide sagt det till dig?" Frågade vi. "Yes" fick vi till svar, utan att han ens visste vem som var vår guide. Årets mest oklara konversation. Sen gick han. 
På morgonen när vi pratade med Tilda och Dennis hade han gått raka vägen till deras tält efter att han varit hos oss. Han var ännu mer bestämd med dem och sagt att "de i det andra tältet sa nej". Jo, för att vi inte har beställt någon ballongtur. Missförstånd händer så lätt va, ujujuj. Tur att vi inte följde med och snodde någon annans plats och få betala någon tiotusing extra. 
 
Vi kunde ändå somna om ett par timmar innan det var dags för frukost. Fint att vakna mitt på savannen när solen började gå upp också. Runtom oss fast på långt avstånd fanns en stor hjord med både zebror och gnuer, och på lite närmare håll fanns ett tiotal bufflar. De mest aggressiva djuren här tydligen, så det blev till att hålla ett extra öga på dem under frukosten.
Sen stack vi iväg på en heldagstur igen, toppendag verkligen! Såg massor med djur, tillochmed flera geparder och leoparder! Riktigt fett. Bilder kommer när jag hinner ladda över dem från kameran. 
 
Här bor vi i två nätter! Mysigt men väldigt enkelt, inget varmvatten och inga eluttag. På kvällen när det är mörkt får vi blinka med våra ficklampor tills någon kommer och eskorterar oss till middagen.
 
Mitt på savannen bor vi, i den centrala delen av Serengeti.
 
Så mycket bra i en och samma bild. 
 
Kom hem vid halv sex-tiden idag. Sen slängde vi oss här en stund innan det var dags för middag.
Allmänt | |
Upp